Er zijn in Nederland heel veel supermarkten te vinden met veel producten. Elk product heeft zijn eigen verpakking die voor verleiding kan zorgen bij de consument. Het zal voor de mensen achter de kassa niet echt makkelijk zijn als ze van elk product de prijs uit hun hoofd moeten leren. Speciaal hiervoor zijn er barcodes bedacht die de prijzen weergeven zodra deze gescand wordt. Een barcode bestaat uit diverse strepen met getallen die een prijs verbergen. Elk product heeft zijn eigen barcode. Deze is niet met de hand aangebracht op het product maar door middel van een printer. Een barcode printen gebeurd door grote printers die ingesteld worden om een streepjescode te genereren die in de database te vinden is van het kassasysteem. het begrip coding and marking weerspiegeld precies wat de barcode doet met de producten. Zodra een product een barcode heeft gekregen zal deze gemarkeerd worden door het kassasysteem om te indexeren. Een ander woord voor de barcode is de streepjescode. Dit vanwege de vele streepjes waar de code uit bestaat. Vrijwel altijd zullen deze streepjes gelezen worden door een scanner die er een betekenis aan mee zal geven. In 1952 werd er op de streepjescode patent aangevraagd en sindsdien ontkom je er bijna niet meer aan in de wereld. Er zijn verschillende varianten van de streepjescodes op de markt. Elk wordt ingezet in de eigen branche. Zo heb je aparte streepjescodes voor de supermarkten en aparte codes voor de bloedbanken. Bij de ene code staan de streepjes dicht op elkaar en bij de andere zit er juist weer een flinke afstand tussen. Door deze variatie is het mogelijk om miljoenen unieke streepjescodes te genereren. Dit is ook een reden dat een streepjescode eigenlijk oneindig is en je nergens dezelfde streepjescode tegen zal komen. Het is een uniek middel van prijsgeneratie. |
http://www.kba-metronic.com/nl/ |